Sunday 4 November 2012

Hikmah: Kelazatan dalam Ibadah





mam al-Zahabi meriwayatkan daripada Nasr al-Balkhi bahawa, Ahmad bin Harb al-Naisaburi (w: 234H) berkata:

عبدت الله خمسين سنة ، فما وجدت حلاوة العبادة حتى تركت ثلاثة أشياء : تركت رضا الناس حتى قدرت أن أتكلم بالحق ، وتركت صحبة الفاسقين حتى وجدت صحبة الصالحين ، وتركت حلاوة الدنيا حتى وجدت حلاوة الآخرة .

Maksudnya: “Saya beribadah kepada Allah s.w.t. selama lima puluh tahun, namun saya tidak dapati kemanisan dalam ibadah tersebut sehinggalah saya meninggalkan tiga perkara: Saya meninggalkan redha manusia sehingga saya mampu berkata yang hak (benar), saya meninggalkan bersahabat dengan orang-orang fasiq sehinggalah dapat bersahabat dengan orang-orang soleh dan saya meninggalkan kemanisan dunia sehingga saya dapati kemanisan akhirat.” [Siyar A’lam al-Nubala’ dalam manaqib Ahmad bin Harb]

No comments:

Post a Comment