Tuesday 16 April 2013

Mencari yang Bermakna





Mencari yang Bermakna

Hidup ini memang sebuah ruang untuk mendapat kebahagiaan dan kedamaian. Tetapi, bukan enjoy yang sementara sebagaimana yang diingini oleh ramai orang yang rosak hati mereka. Hiburan dan keseronokan bukan kedamaian dan ketenangan. Ada orang seronok dengan apa yang menyusahkan orang lain. Maka, ia bukanlah sebuah keseronokan yang sempurna.

Kehidupan dunia ini ada batasnya. Namun, bahagia itu tiada batasnya, asalkan ianya bersambung kepada kehidupan yang tiada batasnya, iaitu kehidupan di akhirat. Seseorang yang tidak percaya tentang hari akhirat akan kehilangan peluang untuk menikmati bahagia yang kekal. Orang nak seronok dengan cara mereka tetapi bukan semua orang akan terus seronok dengan apa yang menyeronokkannya sebentar tadi.

Ada orang mencari makna pada muzik dan hiburan. Tetapi, sampai bila ia menghiburkan? Sampai satu masa, ia akan menemui sempadan keseronokan lalu sampai kepada titik kebosanan. Seseorang tidak akan mampu mendengar lagu kegemarannya secara lima puluh kali berturut-turut. Maka, keseronokan yang jika semakin kerap semakin membawa kepada kebosanan, maka, ianya bukanlah kebahagiaan dan keseronokan yang hakiki.

Ada orang mencari makna kehidupan pada bersama dengan rakan-rakan. Ada orang boleh berbual panjang di kedai kopi sehingga awal pagi. Namun, setelah dia sedar daripada tidur yang panjang pada siang hari, dia akan tahu betapa apa yang dilakukannya adalah sekadar membuang masa. Semakin kerap dia lakukan perkara demikian, semakin kosong kehidupannya dan semakin sia-sia usia yang dilaluinya. Tidak mungkin dia sanggup membiarkan satu pertiga daripada 365 hari dalam setahun usianya adalah bual kosong di kedai kopi. Kemudian, satu pertiga daripada 365 hari dalam setahun usianya diisi dengan tidur. Kemudian, dia hanya 120 hari sahaja daripada setahun (365 hari) usianya yang bukan tidur dan bual kosong. Adakah kehidupan sedemikian bermakna?

Di sana ada kehidupan yang jauh lebih bermakna dan hakiki. Kehidupan yang membawa kepada kepuasan yang kekal dan makna yang abadi. Ia adalah kehidupan yang dipenuhi tugas kehambaan dan perhubungan dengan Tuhan yang menciptakan. Semakin berinteraksi dengan Allah s.w.t., semakin puas dan semakin bahagia. Buktinya, ketika seseorang susah dalam kehidupan, dia akan kembali mencari Allah s.w.t., kerana dia tahu tidak ada siapa yang menentukan sesuatu dalam kehidupannya melainkan Allah s.w.t. dan dia tahu tidak ada sesiapa yang mampu membantunya kecuali Allah s.w.t..

Ketika seseorang itu sunyi, dia pasti mencari Allah s.w.t.. Dia tahu, tiada yang lebih memahami dirinya melainkan Allah s.w.t.. Dia tahu, tiada yang lebih mengasihinya daripada Allah s.w.t.. Dia tahu, tiada yang mampu membahagiakannya kecuali Allah s.w.t..

No comments:

Post a Comment